2015. április 23., csütörtök

Szent György napja, a félénk ünnepnap

Semmi sem utalt arra, hogy ma Anglia védőszentjének ünnepnapja van. Skóciában, Walesben, Észak-Írországban a helyi védőszent (St. Andrew, St. David, St. Patrick) napja munkaszüneti nap, de Angliában nem. Az, hogy ma jeles nap van, nekem is akkor jutott eszembe, amikor reggel egy tüzet kérő férfi pólóján Szent Györgyöt pillantottam meg.
- És a piros rózsa hol van? - kérdeztem.
- Piros rózsa? Én ír vagyok - válaszolta.
Tehát egy ír úriember figyelmességből egy Szent Györgyöt ábrázoló pólót vett fel ezen a napon, miközben az angolok nem is foglalkoztak vele. De tényleg nem érdekli őket ez a nap?
Egy apró párt, az English Democrats (legfőbb céljuk egy angol parlament létrehozása) aláírásokat gyűjt azért, hogy Szent György napja munkaszüneti nap legyen. A parlamentben már úgy tíz éve minden évben felvetik a kérdést, és volt is már terv arra, hogy a májusi bank holidayt áttegyék április 23-ra, de eddig semmi sem történt. Tavaly ugyan David Cameron egy üzenetet tett közzé a 10 Downing Street Facebook oldalán, de ma ez is elmaradt, talán a kampány miatt.
Az angolok visszafogottságának az oka leginkább az, hogy minden negyedik angol a rasszizmussal azonosítja a György-keresztes lobogó, vagyis az angol zászló kitűzését. (A fehér alapon piros kereszt a XIV. század közepétől tekinthető angol lobogónak, amikor III. Edward kötelezővé tette a jelzés viselését az angol katonák egyenruháján. Fenn is maradt a Skóciával létrehozott unióig.) Egy közvéleménykutatás szerint az angolok 61 százaléka kapcsolja össze a zászlót a nemzeti büszkeséggel és hazafisággal. A skótoknál ez az arány 84, a welszieknél 86 százalék.
Azért lassan javul a helyzet. Tavaly Szent György napján több fiatalt láttam a Leadenhall Market közelében keresztes vitéznek öltözve, karddal a kézben, sőt, kisebb csoportokat is. Most szombaton a Trafalgar Square-en lesz egy kulturális rendezvény Boris Johnson védnökségével, ami Angliát ünnepli. Liverpoolban, Manchesterben és Birminghamben is lesznek rendezvények, ahol remélhetőleg az emberek piros rózsát is tűznek a gomblyukjukba.
Én Citizen Steve egyik dalát érzem leginkább ideillőnek:



2 megjegyzés:

  1. Szeretem a történeteidet köszönöm.Érdekesek . Sok hasonlót várunk,Üdvözlettel.Lajosne Berta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Van még néhány, csak mostanában egy kicsit el voltam foglalva.

      Törlés